2020. február 26., szerda

SZÜLINAPI TORTA



Ezt a tortát két héttel ezelőtt készítettem anyukám nagynénjének a 80. születésnapjára. Nem lett tökéletes, de az ünnepeltnek nagyon tetszett és nagyon finomra sikerült.
Update! Lemértem a tortaformát és kiderült, hogy nem 20, hanem 22 cm-es. 😃 Javítottam a leírásban is!
A 22 cm-es formánál mindenképpen kisebb kell, mert nem elég látványos a különbség. Betti javaslatára 18 cm-es kell inkább, a 26 cm-es mellé.
Kipróbáltam egy új fondant receptet is, de mivel nem pont az utasítások szerint csináltam, ezért eléggé megszenvedtem vele a nyújtásnál. Úgyhogy legközelebb maradok a régi bevált receptnél, amit már többször használtam sikerrel. A jól bevált receptet írom le nektek a tortához.
Az alsó torta csokis, a fölső pedig pisztáciás tejberizzsel készült.
A torta 3 napig készült:
1. nap a fondant, cukorcsipke és a díszek.
2. nap a piskóták, krémek, vajkrém.
3. nap rákerült a fondant és díszítettem.




26 cm-es torta:
3 darab 3 tojásos piskótát sütöttem hozzá.
1 piskótalaphoz:
3 tojás
45 g gyümölcscukor vagy 60 g cukor
40 g Nutri free mix per dolci liszt
20 g rizsliszt

A tojásokat a cukorral nagyon habosra felvertem, majd óvatosan beleforgattam az átszitált liszteket. Sütőpapíros formába belesimítottam a masszát és 160 fokon megsütöttem. Amikor kész lett, vártam pár percet, majd kivettem a formából, lehúztam a sütőpapírt és rácson hagytam kihűlni.
Ezt még 2x megismételtem, tehát 3 lapom lett.

22 cm-es torta:
3 darab 2 tojásos piskótát sütöttem hozzá.
1 piskótalaphoz:
2 tojás
30 g gyümölcscukor vagy 40 g cukor
27 g Nutri free mix per dolci liszt
13 g rizsliszt

A tojásokat a cukorral nagyon habosra felvertem, majd óvatosan beleforgattam az átszitált liszteket. Sütőpapíros formába belesimítottam a masszát és 160 fokon megsütöttem. Amikor kész lett, vártam pár percet, majd kivettem a formából, lehúztam a sütőpapírt és rácson hagytam kihűlni.
Ezt még 2x megismételtem, tehát 3 lapom lett.

Krém 1: (26 cm-es torta)
1 kg mascarpone
250 g olvasztott 70 %-os étcsoki
édesítő vagy 15 dkg porcukor ízlés szerint
3-4 ek tejszínhab

A csokit gőz fölött felolvasztottam, majd kihűtöttem. A mascarponét kikevertem az édesítővel, hozzáadtam a kihűlt csokit és habosra kevertem a krémet. Majd beleforgattam még pár ek tejszínhabot.

Krém 2: (22 cm-es torta)
5 dl habtejszín
3 csomag habfixáló
édesítő vagy porcukor
3 doboz Müller pisztáciás tejberizs
1 csomag Dr Oetker zselatin fix

A tejszínt a habfixálóval és az édesítővel felvertem. Majd beleforgattam a tejberizst és a zselatin fixet is.

Vajkrém a fondant alá:
200 g vaj
200 g porcukor

A vajat és a porcukrot habosra kevertem robotgéppel.

Fondant:
1,5 ek étkezési zselatin
9 ek víz
1,5 ek margarin
3 ek méz
kb. 1,5 kg porcukor (amennyit felvesz)
+ ételfesték
és a nyújtáshoz kevés étkezési kukoricakeményítő

A porcukrot átszitáltam. Kb. 1 kilónyit egy keverőtálba tettem, majd csináltam a közepére egy lyukat. A zselatint elkevertem a vízzel, vízgőz fölött felmelegítettem, mikor már jó forró volt hozzáadtam a margarint és a mézet, majd addig kevertem, amíg teljesen szétolvadt benne. Hozzáöntöttem a porcukorhoz, majd kanállal belekevertem. Ezután apránként adagoltam tovább a porcukrot. Amikor már nem tudtam kanállal keverni, akkor kézzel még annyi porcukrot gyúrtam bele, hogy ne ragadjon már a kezemre, de még lágy legyen. Dupla folpackba csomagoltam és beletettem egy zacskóba is. Majd hagytam, hogy pihenjen pár órát szobahőmérsékleten.
Ha pihentetés után keménynek találjuk a fondant masszát, akkor gyúrjuk át kevés margarinnal, amíg újra rugalmas lesz!
Ezután színeztem gél ételfestékkel és megcsináltam a díszeket belőle. Ezeket is folpackkal takartam le miután kész lett másnapig eltéve.

Cukorcsipke:
A port Innen rendeltem és a doboz szerint készítettem el, de sütőben szárítottam. Ahogyan Bettinél láttam: 70 fokos sütőben kb. 20-25 percig szárítottam, ha nem ragad a teteje, akkor már jó.

+cukorgyöngyök

A csokikrémet kétfelé vettem és megtöltettem vele a (26 cm) lapokat. A pisztáciás krémet is kétfelé vettem és megtöltettem vele a (22 cm) lapokat. A tortákat a hűtőbe tettem pár órára. Majd bevontam mindkettőt vajkrémmel és hűtőbe tettem egy éjszakára.
Következő nap rákerült a fondant és a díszítés. A cukorcsipkét és a díszeket kevés vízzel, ecset segítségével ragasztottam fel a tortára. Az alsó tortába merevítésként 3 torta tipli került.







Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése