2018. január 24., szerda

BERLINER, BERLINI FÁNK


Mai másik nemzetközi fánkom a berliner. A tésztája könnyű,a dupla kelesztésnek köszönhetően levegős és foszlós. A receptet a Cookta oldalán találtam.

"Nemcsak Berlinben készül töltött fánk, más vidékeken, országokban is ugyancsak népszerű, elsősorban a karneváli időszakban, ilyenkor pékségekben, cukrászdákban, utcai árusoknál is kapni. Németországban Berliner Pfannkuchen néven talákozhatunk vele, Franciországban boule de Berlinként, Portugáliában pedig bolas de Berlim (igen, m-mel a végén) – így ismerik és szeretik. Jellegzetességük, hogy a finom, porcukorba vagy kristálycukorba forgatott fánkokat különféle krémekkel vagy lekvárokkal töltik, ez lehet vaníliakrém, csokoládékrém, bármilyen puding és tetszőleges gyümölcsből főzött hígabb dzsem, illetve a portugálok édes tojáskrémmel töltik, mint szinte minden desszertjüket.
De miért éppen Berlin? Egy berlini péklegény miatt, aki a legenda szerint 1750-ben szeretett volna a porosz hadseregben szolgálni, ám alkalmatlannak találták a katonai szolgálatra, de addig könyörgött, míg végül megengedték neki, hogy ha már pék, hasznosítsa magát a konyhán. Mivel a katonai konyhán nem volt kemence, ezért zsírban sült kelt tésztát, vagyis fánkot sütött a katonáknak, akiknek ugyancsak ízlett a lekvárral töltött finomság, amit mi máshoz is hasonlíthattak volna formája alapján, mint az ágyugolyóhoz..."
Forrás:www.cookta.hu



25 dkg Nutri free mix per pane liszt-átszitálva
15 g friss élesztő
1,5 dl meleg tej
1 mk cukor
30 g fruktóz vagy cukor
25 g margarin
2 tojássárgája
25 ml rum vagy 1 tk rumaroma
csipet só
olaj a sütéshez

A töltelékhez:
házi diabetikus sárgabarack lekvár
puding -nálam Nyírfacukor Panna csokis főzés nélküli pudingpor

A meleg,de nem forró tejben,1 mk cukorral felfuttattam az élesztőt. A száraz hozzávalókat elkevertem,majd hozzáöntöttem az élesztős tejet,a rumaromát és a tojásokat. Bekapcsoltam a dagasztógépet és amikor már összeállt a tészta,hozzáadtam az olvasztott margarint is. Kb. 5 percig dagasztottam a géppel. Majd letakarva,meleg helyen 1,5 órát hagytam kelni.




Miután megkelt rizslisztes deszkán átgyúrtam és 10 gombócra osztottam. Letakarva még 30 percig hagytam kelni.




Pár dolgot még írok a sütéssel kapcsolatban. Több olajban kellene sütni, hogy ne érjen le az alja. De amikor én többet használtam hozzá, akkor nem lett rajta szalag. Úgy szoktam, hogy finoman mozgatom közben a fánkokat, hogy ne tapadjanak le és ne égjenek meg. Akinek nem gond, hogy szalag nélküli, az nyugodtan sütheti bővebb olajban is. 🙂

Kb. 1 ujjnyi olajat felmelegítettem egy serpenyőben és közepes lángon megsütöttem a fánkok mindkét oldalát. Papírtörlőre szedtem és megvártam, hogy teljesen kihűljenek. 
Egy műanyag töltőre egy hosszabb csövet tettem, belenyomtam a fánkba. Egy kicsit körbe megmozgattam és belenyomtam a tölteléket.
Végül édesítővel megszórtam.











11 megjegyzés:

  1. 25g margarin helyett lehet,h.25 dkg kell hozzà? 25g vajjal nekem nagyon szàraz a tészta.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. 25 g olvasztott margarin kell csak bele. Nutri free mix per pane liszttel készítetted? Ha száraznak találod, akkor még egy kis tejet tegyél hozzá.

      Törlés
    2. Köszi! Csak shär mix b volt itthon és margarin helyett vajat hasznàltam. Ez ennyire sokat szàmítana? Azért finom, ehető lett :)

      Törlés
    3. A margarint nyugodtan helyettesítheted vajjal. De ha másik lisztet használsz, az más mennyiségű folyadékot vesz fel, mert mások az összetevői. Ezért volt száraz a tésztád. 🙂

      Törlés
  2. Kevés az ujjnyi olaj leér a fánk az edény aljára és megég, én legalábbis igy jártam, ja és szalagja nem lett. Különben jó izű és meglehetett enni.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Én azért sütöm ujjnyi olajban, mert csak így lesz nekem szalagos. Közepes lángon kell sütni és közben mozgatni őket, akkor nem ég meg az alja. De örülök, hogy ízlett. 🙂

      Törlés
  3. Kedves Andi! Gratulálok! Gyönyörűek a fánkok!Két kérdésem lenne: a 30 g cukor lehet több? :) és működne porélesztővel is? Köszönöm!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kedves Enikő!
      Köszönöm szépen! 🙂
      Nyugodtan tegyél több cukrot, ha édesebben szereted. Porélesztő is jó hozzá, abból olyan 4 g kell bele.

      Törlés
  4. Kedves Andi, esetleg Nutri Free dolci lisztből is jó lehet?

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kedves Zsófi!
      A dolci inkább kevert tésztákhoz, piskótához és kekszekhez való. Én még nem használtam kelt tésztákhoz,sajnos nem tudom hogy milyen lesz belőle.

      Törlés
  5. Ezt a megjegyzést eltávolította a blog adminisztrátora.

    VálaszTörlés