2021. március 4., csütörtök

DIÓS ÉS MÁKOS ARANYGALUSKA

 

Egy újabb aranygaluska receptet próbáltam ki, ezúttal Schär Farina lisztből. Kiss Dórinál és a Schär oldalán láttam, hogy a Farina liszt kelt tésztákhoz is jó, ezért mertem ehhez kipróbálni. Eddig ezzel a liszttel csak lasagne tésztát és nokedlit készítettem. Jelentem elképesztően jól sikerült belőle az aranygaluska is. Szerintem más kelt tésztákhoz is használom majd. Most nem csak diósan, hanem mákosan is elkészítettem, azzal is finom lett.




Kettő 29x23 cm-es tepsihez:
50 dkg Schär Farina liszt
4 dl langyos tej
1 mk cukor
30 g friss élesztő
60 g olvasztott margarin
2 tojás
70 g gyümölcscukor vagy cukor
csipet só

Forgatáshoz:
kb. 15 dkg olvasztott margarin
kb. 10 dkg darált dió
kb. 10 dkg darált mák
édesítőszer vagy 10-12 dkg cukor ízlés szerint

+ kb. 2dl langyos tej 2 tk vaníliás cukorral elkeverve

A vanília sodót 8 dl tejből és 1 csomag Dr Oetker eredeti vanília pudingból készítettem, édesítővel. A puding zacskóján lévő recept szerint.

A langyos tejben, 1 mk cukorral felfuttattam az élesztőt. A száraz hozzávalókat elkevertem, majd hozzáöntöttem az élesztős tejet és a tojásokat. Bekapcsoltam a dagasztógépet és amikor már összeállt a tészta, hozzáadtam az olvasztott margarint is. Kb. 5 percig dagasztottam a géppel. Majd letakarva, meleg helyen 1 órát hagytam kelni.
Miután megkelt a tészta, kétfelé osztottam. Az egyikből kanállal kivettem egy diónyi adagot és megforgattam olvasztott margarinban és édesítővel elkevert dióban. Majd margarinnal kikent tepsiben egymás mellé sorakoztattam a gombócokat. A tészta másik felét ugyanígy készítettem el az édesítős mákkal.






Még 25 percig hagytam kelni a tepsiben. Ezután 180 fokos sütőben kb. 20 percig sütöttem (ekkor már volt egy kis színe), majd kivettem a tepsit és meglocsoltam a tésztát a vaníliás tejjel. Utána visszatettem még a sütőbe kb. 10 percre, hogy szép aranybarna legyen.
Nagyon finom, puha és lyukacsos a tésztája.















8 megjegyzés:

  1. Szia. Nagyon csodásak az alkotásaid, gratulálok!
    Én még kezdő vagyok és nagyon nehéz egyenlőre. Próbálom összeírni, mit lehet, mit nem, milyen lisztek, mire jók, de egy kicsit még kavalkád van a fejemben. Egy kis segítséget szeretnék kérni, van egy-két kérdésem.
    A pöttyös rudi gm?
    A lidl gesztenye massza gm?
    Hol kapható gm fagyasztott hasábburgonya?
    (Mi egy kisvárosban lakunk, csak penny, lidl, spar üzlet van, úgyhogy rendelni fogok majd dolgokat)
    Nézem, hogy a Nutri free liszteket használod főleg, én még csak bő 1 hónapja étkezem így, és eddig a Schär liszteket próbáltam.( Ezt lehet itt kapni).
    Szeretném megkérdezni, hogy melyik a jobb?
    Elnézést, hogy ilyen sok kérdéssel bombáztalak, de minden segítség jól jön.
    Köszönöm 🙂 Üdv:Andi

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szia Andi! Köszönöm szépen, aranyos vagy!
      A Pöttyös rudi gm, de mindig mindent olvasni kell, mert bármikor változhat. A Gelato Italiano és a Culinea 100%-os gesztenyemasszák jók. Azt hiszem, hogy ez utóbbi kapható a Lidlben. Ha valami összetevőiben gluténmentes és van rajta tartalmazhat infó is és ott sincs glutén, akkor jó. Sajnos a tartalmazhat infót nem kötelező feltüntetni, ilyenkor érdemes megkérdezni a gyártót.
      Fagyasztott hahábburgonyából én az Avikot használom. De vettem már a Lidlben és a Penny-ben is. Ezeknél elolvasom az összetevőket és ha gm megveszem. Általában csak burgonya és olaj, itt nem várom el a tartalmazhat infót. De ha biztosra akarsz menni, meg kell kérdezni a gyártót.
      A Schär lisztek is nagyon jók. Cserélheted a receptekben Nutri free mix per pane lisztet a Schär mix B lisztre, de a folyadék mennyisége változhat, erre figyelni kell. Először kevesebbet tegyél bele és ha kell még lehet tenni hozzá.
      Ha van még kérdésed, szívesen segítek.
      Üdv, Andi

      Törlés
  2. Nagyon-nagyon szépen köszönöm! Biztos lesz még kérdés, bele kell ebbe jönni még.🙂 Te szoktál fagyasztani pékárukat, milyen lesz utána, csak simán hagyjuk kiolvadni vagy sütőben érdemes felengedni? Egy hétre lesütném a kenyér, zsemle, pékárukat, hogy utána ezzel hétköznap ne kelljen már foglalkozni.🙂

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szoktam lefagyasztani sütés után miután kihűltek. A kenyeret szeletelve zacskózom és szobahőmérsékleten engedem ki, ha gyorsan kell, akkor mikróban olvasztom ki.

      Törlés
  3. Köszönöm. Átböngészgettem az oldalad, az látom, hogy te inkább a nutri free liszteket használod az élesztős sütikhez, pékárukhoz, valamivel jobb állagot biztosít, mint a Schär?
    Egyenlőre elhasználom, ami van itthon, utána már rendelni fogok, viszont a schär B olcsóbb, mint a Nutri free.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Mostanában már én is többet használom a Schär-t, amióta új lett az összetétele. Sokkal jobb vele dolgozni.
      Én egyébként innen szoktam rendelni a Nutri liszteket, itt a legolcsóbb szerintem.
      https://www.nutrifree.shop.hu/spl/697751/Lisztek-es-mixek

      Törlés
  4. Nagyon szépen köszönöm. Tegnap sütöttem kenyeret, formában, most végre jól sikerült, le is fagyasztottam.😀Úgy örültem neki.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Nagyon szívesen! Örülök, hogy jól sikerült. 🙂

      Törlés